Les tasques a l’estudi Fotografia Daguerre

Autora: Núria F. Rius

treballadors estudi 2

Grup de treballadors de la Fotografia Daguerre. A l’extrem dret: Josep i Ramon Busom. c. 1930. Fons Fotografia Daguerre.

Seguint la seva naturalesa d’indústria de la imatge, en un estudi fotogràfic treballaven un seguit de persones que portaven a terme tasques prèvies i posteriors al moment crucial de la impressió de la imatge en el clixé: el mirar l’ocellet o el tothom quiet pronunciat per la figura del retratista que, sovint, era l’amo de l’establiment. Si bé un estudi modest podia comptar amb el fotògraf en cap i un o dos ajudants, una galeria de la importància de la Fotografia Daguerre, més enllà de les tres generacions de fotògrafs Bonet-Tàpia –Martí, Paco i Francesc–, comptava amb una mitjana superior a la desena de treballadors, incloent nois –normalment aprenents– i dones.

En termes generals, les tasques a desenvolupar en un estudi anaven des de la recepció del client a la botiga, l’emulsió de les plaques o l’equipament de la càmera en paral·lel, la col·locació dels retratats i l’elaboració pròpiament de la fotografia, per a després, normalment, revelar els clixés, tirar còpies, secar-les, retocar-les tot intervenint en el cabell, els ulls o la comissura dels llavis, muntar-les en cartolina i entregar-les al client uns dies més tard. A més a més, hi havia qui s’encarregava de gestionar la caixa, en aquest cas, era la matriarca Maria Busom la responsable dels diners. A banda hi havia aquelles gestions fora de l’estudi com podien ser l’adquisició de material fotogràfic a l’establiment Baltà, situat a Can Jorba, o portar les ampliacions al retocador López, que els proporcionava color.

A jutjar pel testimoni de Joana Bonet, filla del fundador Martí i mare de l’actual fotògraf Francesc Tàpia, la jornada laboral abraçava fins i tot els diumenges, essent l’època de Rams, la de més volum de feina, fins al punt d’haver de gestionar els clients que volien retratar els nens vestits de primera comunió a partir de números de tanda. Es solia dinar al mateix estudi per no deturar la feina i el salari es percebia de manera setmanal. En els anys de la Guerra Civil no es va tancar l’estudi, però si que es va notar la baixada d’encàrrecs, motiu pel qual els familiars Josep i Ramon Busom, cunyats del fundador Martí Bonet, van haver d’obrir un estudi propi, el Foto Estudio Edén, situat al carrer Nou de la Rambla.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s